fbpx
MENU

Sund risalamande: Den perfekte snack til jul

Gå til opskriften på sund risalamande

*indeholder reklamelink

Sund Risalamande – Den perfekte snack til jul

Er jeg den eneste, der elsker sund mad – men som også elsker jul og godt gad at leve af risalamande fra nu af og til juleaften?

Hvis du har det ligesom mig, synes jeg næsten, at du skal prøve min nyeste opskrift på risalamande 😉 Den er lavet af skyr og hytteost – så den er sund, kalorielet og fyldt med protein. Den perfekte opskrift til morgenmad, den lille eftermiddagssult eller til dessert, når du har brug for lidt ekstra julestemning.

Verdens sundeste risalamande

Jeg kalder opskriften for “sund risalamande”, men det er det jo egentligt ikke – det smager bare sådan 😉 Modsat almindelig risalamande, som er lavet af risengrød og flødeskum – find opskriften på risalamande her, er min sunde hverdagsversion lavet af skyr og hytteost, som giver fornemmelse af ris og flødeskum.

Hvis du synes, at du har set opskriften før, er det ikke helt forkert – den minder nemlig meget om min skyr-alamande, som er en af mine mest populære opskrifter. Men der er alligevel et par forskelle: Jeg er nemlig gået lidt væk fra at bruge proteinpulver i skyr og så har jeg udskiftet den almindelige skyr med vaniljeskyr fra Cheasy, som smager sødt, af vanilje og virkelig lækkert!

Sund jul – hele december

Udover skyr og hytteost, skal du tilføje mandler, som du enten kan smutte og hakke selv eller købe færdiglavede. Derudover skal du bare tilføje lidt sukkerfri vaniljepulver*, som får retten til at smage helt perfekt.

Det er nemme ingredienser at have i køleskabet og en opskrift, der er lynhurtig at lave. Så du kan få risalamande hver dag i december – og du behøver ikke engang bekymre dig om at skulle lave en risengrød først.

The “Cherry on top”

Har du brug for, at det skal være ekstra julet? Så skal du næsten prøve min sunde risalamande med kirsebærsaucen fra Easis, der er helt sukkerfri.

Er du typen, der hellere vil lave saucen fra bunden, kan du også finde en opskrift på min lynhurtige hindbærsauce i min nye snack-bog “Simple, sunde hacks med Annes Snacks”.

Simple, sunde hacks med Annes Snacks

Opskriften på sund risalamande kan du også finde i min nye snack-kogebog “Simple, sunde hacks med Annes Snacks”, som indeholder 15 nemme, lækre små måltider, som har ca. 250 kcal. I bogen hedder opskriften her hyttifruti, simpelthen fordi den minder så meget om Risifrutti.

Normalt tæller jeg ikke kalorier – det gør jeg eksempelvis ikke her på bloggen – men jeg synes, at det er meget rart, at vide hvad tinge indeholder og dermed skabe bevidsthed. Derfor finder du kalorieberegninger på de lækre mellemmåltider i Snack e-bogen.

Du kan se bogen her: Simple, sunde hacks med Annes Snacks

Risalamande sund

Ingredienser i sund risalamande

Vaniljeskyr – Jeg bruger den fra Cheasy, den er proteinrigt og sukkerfri. Alternativt: Skift vaniljeskyr ud med neutral skyr og tilføj ekstra vanilje.

Hytteost – Jeg bruger ligeledes den fra Cheasy med 1,5% fedt, hytteost giver fornemmelsen af ris i risalamande.

Vanilje – Jeg bruger vaniljepulver fra urtekram, som giver den lækreste vanilje smag

Mandler – Jeg smuttersmuttede og hakker dem selv, men du kan også købe smutte hakkede mandler. Har du travlt – brug mandler med skallen som du hakker.

Nyd din sunde risalamande til morgenmad, eller eftermiddag når den lille sult melder sig, gerne med en lun bærsauce på.

Velbekomme

Sund risalamande

Risalamande af skyr og hytteost
Tid: 10 min
Til: 1 person

Det skal du bruge:

  • 100 g vanilje skyr
  • 100 g hytteost
  • 1/4 tsk vanilje vaniljepulver
  • 10 g mandler smuttet

Sådan gør du

  • Smut mandlerne og hak dem.
  • Rør hytteost, skyr, vanilje og de smuttede mandler sammen til en sund risalamande.
  • Nyd risalamanden med lun kirsebærsauce
Har du prøvet opskriften?Tag @anne.sondergaard på Instagram så jeg kan se med!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskrift Vurdering