fbpx
MENU

Bryllupsinvitationer

Vores invitationer er lavet af dygtige www.dainty.dk

Bryllupstanker #3

Nu skal jeg så forsøge, at skrive det blogindlæg jeg gerne selv ville have læst, inden vi skrev og sendte vores invitationer.

For i forhold til bryllupsinvitationer melder der sig to spørgsmål:

  • Bryllupsinvitationer – Hvad skal man skive?
  • Bryllupsinvitationer – Hvordan skal de se ud?

Med de 3 grundlægende ting, som jeg skriver om i dette indlæg, kan invitationerne udformes.

Om I vil lave jeres invitationer selv, eller om I vil få nogen til at lave dem, så skal der stå en tekst. Jeg tænkte, det er da ingen sag at skrive, men vi skulle være fælles om at skrive teksten. Da vi satte os ved computeren og skrev: Kære ..?? Så gik klappen ned ?!?! For hvad skriver man lige i sine bryllupsinvitationer?

Bryllupsinvitationer

Indlysende punkter i invitationen:

  • Invitation til bryllup
  • Vores navne
  • Dato
  • Tid og sted for vielsen
  • Tid og sted for receptionen
  • Tid og sted for middag og fest

Mindre indlysende punker:

  • Hvem der er inviteret
  • Vores telefonnummer
  • Svar udbedes (SU)
  • Dagens program
  • Overnatning
  • Kørsels og parkeringsvejledning
  • Informationer om festlige indslag
  • Toastmaster
  • Gavekoordinator
  • Adresser
  • Praktiske informationer
Punkter vi gerne ville have vidst:
  • Børn
  • Dyr
  • Ønskeseddel
  • Dresscode
  • Allergier / vegetar
  • Fotografering
  • I tilfælde af (corona)

Listen er lang. Og med ovenstående punkter, kan I nok forstå at hele dagen skal være gennemtænkt og planlagt, før at invitationen kan udformes. I mine tanker var dagen og planen indelysende. Det var den måske ikke helt så meget i Kaspers. At skrive/lave invitationerne er en rigtig god måde at gennemgå og snakke om dagen/planen og forventningerne.

Bryllupsinvitation hvad skriver man
Invitation

Invitationerne sætter standarden

I bogen bryllup af Emily Salomon, Catrine Wichmand, Christina Dueholm og Christine Eholm, havde jeg læst disse spørgsmål:

  • På en skala fra 1 til 10, hvor 1 er traditionelt og 10 er utraditionelt, hvordan skal vores bryllup så være?
  • På en skala fra 1 til 10, hvor 1 er formelt og 10 er uformelt, hvordan skal vores bryllup så være?

Vi var fuldstændig enige og svarede samtidig 2 og 2! Traditionelt og formelt. Sådan skulle vores invitationer også være.

Bryllupsinvitationerne er det første møde med vores bryllup, og omslaget for vores store dag. Invitationeren definerer stil, stemning, tema, farve og den røde tråd for vores bryllup. Invitationerne sætter standarden!

Hvad skulle vores invitationer sige om os og vores store dag. Der skulle være styr på tingene, de skulle være perfekte, smukke, romantiske, klassiske, formelle, unikke, stilrene og lyserøde! Der var ingen tvivl, vi måtte alliere os med Dainty til denne opgave!

Husk: fravalg og også valg. Vores invitationer skulle ikke være hjemmelavede, sjove, fyldt med billeder, håndskrevne eller online.

Invitationer

Hvornår sendes bryllupsinvitationerne ud

Det er altid en god ide at være i god tid! Det første spørgsmål som du bliver ramt af, efter du har annonceret forlovelsen er: “hvordan skete det“, og så kommer: “hvornår skal I giftes?”

Så desto før desto bedre. Gerne 8 måneder før brylluppet. Så snart bryllupsinvitationerne er sendt ud, føles det også mere rigtigt, at planlægge, se på kjole osv. når I ved der kommer gæster til jeres bryllup. Vores ambition var at levere invitationerne i november (7-8 måneder før vores bryllup) da der var planlagt en stor familiefest, med mange af de samme gæster. Men pga. Corona blev den aflyst og de sidste invitationer kom først frem sidst i januar (5-6 måneder før).

Overvej om invitationerne:

  • Skal sendes
  • Eller afleveres

Bryllupsinvitationer er dyre, og det er porto også. Giv god plads til det i budgettet.

Bryllupsinvitationer

SU

Svar Udbedes skal være i så tilpas god tid, at I kan nå at få lavet bordkort, bordplan, booket overnatning osv. Så et par måneder før. Vores SU var 01.02 – og 4 måneder før brylluppet, det var nok lige tidligt nok.

Save the date

Jeg havde et stort ønske om at sende “Save the date” ud. I bedste amerikanske stil, med køleskabsmagnet og hele moletjavsen.!

Jeg havde også et stort ønske om brudepiger i forskellige kjoler i ens nuancer, med blomster i håret og en kaffetruck i haven og en pølsevogn til natmad!”

En ting er drømme, noget andet er realiteten – læs mere om drømmen her.

Tiden som forlovede flyver afsted. Og før vi fik set os om, var det tid at få sendt invitationerne afsted. Derfor blev vores forhåndsreservation til en “sæt kryds i kalenderen” besked på Facebook til dem vi ikke lige så (corona), og ellers en mundtlig besked. Vi benyttede os ikke af en Facebook-gruppe eller fælles-besked.

Jeg tænker at “save the date” især er en god ide, hvis I planlægger bryllup i sommerferien, eller i udlandet, da det kræver lidt ekstra planlægning af gæsterne.

Men husk – ALT kan lade sig gøre, ift. bryllup er det mest et spørgsmål om pengepungen.

Reception invitation

Hvem skal inviteres

For at sende invitationer afsted, bliver I nødt til at have en gæsteliste. Gæsterne er meget vigtig for brylluppet og den store dag, og det er vigtigt at finde ud af, hvem vi gerne vil dele denne særlige dag med.

Gæsteliste

At lave en gæsteliste er nemmere sagt en gjort og man kan godt blive overrasket. Vi inddelte gæstelisten i “min familie”, “Kaspers familie”, “mine venner”, “Kasper venner”, “fælles venner” og “arbejdsrelationer”.

Og så bliver man nødt til at skære et sted, for listen den vokser!

Det er selvfølgelig vigtig at overveje om venners kærester/koner skal med, det var vi ikke i tvivl om at de skulle 🙂

Skal vi invitere til reception eller ej?

Vi besluttede også at lave en særskilt invitation til receptionen. Var vi nu blevet gift i nærheden af hvor vi bor, var vi sikre på at kirken ville være fyldt af bekendte, samarbejdspartnere, klienter og kollegaer. Men i og med vi blev gift mere end 200km væk, ville vi gerne invitere dem til glo-bryllup og kage, hvis de ville køre den lange tur for os.

Derfor fik vi lavet en særskilt invitation til vores reception. Vi forudså stadig at flere ville komme til glo-bryllup i kirken og alle skulle inviteres på champagne, kaffe og kage. Vi inviterede også præsten.

Invitation reception

Tips

Det vi godt ville have vist

  • Bestil minimum en ekstra invitation og en til jer selv
  • Børn
  • Dyr
  • Ønske/gaveliste
  • Dresscode
  • Allergier / vegetar
  • Evt. dociale medier
  • Fotografering
  • I tilfælde af (corona)

Bestil en ekstra eller to!

Vi bestilte en invitation til os selv, fordi jeg gerne vil gemme den til evigt minde. Men da invitationerne kom, havde jeg/vi glemt min søsters invitation! Selvom vi syntes vi havde dobbelttjekket alt! Da vi postede invitationerne, lå stakken ved siden af en invitation vi skulle aflevere når vi alligevel gik til postkassen. På mystiskvis ende invitationen også i postkassen – og jeg skal hilse at sige, at invitationer uden adresse og frimærke ikke komme frem!

Børn!

Vi skrev navne på de inviterede uden på invitationen, ikke inden i invitationen. Vi havde overhovede ikke overvejet børn. Vi har ikke selv nogle børn, vi har aldrig været til et bryllup med børn, så vi havde ikke skænket det en tanke! Det skulle vi nok have gjort!

Vi tænkte ikke man kunne have børn med til et bryllup, med fri bar og dansegulv! Vi var forstående overfor spædbørn, at der måtte forældrene finde en løsning, med et værelse/barenepige/barenevogn el.

Men pludselig fik vi sagt ja til børn til receptionen og fik flere afbud pga. vores børn ikke kunne være med. Så overvej børn og skriv det i invitationen, så undgår i situationer som vores!

Dyr

Vi har venner, som har dyr som var det et barn. For dem er det, det mest naturlige at have hunden med. Så gør jer samme overvejelser som ovenstående!

Bryllupsinvitation program

Ønskeliste / gaveliste

Vi have en gavekoordinator, da vi ikke ville snede en ønskeseddel med i invitationerne, da vi ikke syntes det var det, det drejede sig om. Det gav nok vores gavekoordinatior lidt mere arbejde end forventet. En anden løsning, end at vores gæster skulle kontakt hende for at få vores ønskeseddel, havde nok været en bedre løsning. F.eks kunne vi have brugt ønskeskyen. Men til gengæld fik vi kun to af et enkelt ønske.

Dresscode

Vi skrev ikke noget om dresscode i invitationen. Vi lod invitationen indikere stilen, og dermed “stilen” for brylluppet. Vi ønskede også bare at alle vores gæster kom, som de er. Det resulterede i at flere spurgte vores gavekoordinator til dresscoden. Det kunne vi have undgået ved at skrive det i invitationen.

Allergier

Vi overså en vegetar, indtil dagen før bryllupet! heldigvis var Gram Slot hurtige til at finde en løsning. Vi kunne have undgået det, ved at skrive i invitationen at allergier skulle meddeles os, eller slottet.

Sociale medier

Man kan nævne sociale medier i invitationen, vil I have et bestemt #hashtag eller gerne vil/ikke vil have en mobil fest. Vi lod det være op til vores gæster selv, og vi opdagede hverken til eller fra.

Fotografering

Fotografering kan også være en god ide at fortælle om i invitationen, især fordi vi gerne ville have et par billede af alle vores gæster. Som vi lod være lidt op til vores fotograf at tage, imens vi nød festen. Vi kunne have hjulpet hende og vores gæster ved at skrive det.

I tilfælde af

Corona – det skulle vi nok have skrevet. Men vi slog kold vand i blodet, tog chancen og det gik!

Hvis du er nået helt hertil i mit blogindlæg om invitationer – godt gået. Del endelige dine erfaringer i kommentaren, eller med mig på Instagram. Og så kan du glæde dig til næste bryllupsindlæg om KJOLEN !

Bryllupsinvitation pocketfold

3 kommentarer til “Bryllupsinvitationer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *