Rødkål

Rødkål

Hjemmelavet rødkål uden tilsat sukker

I dag skal vi holde julefrokost, så igår stod vi rigtig mange timer i køkkenet for at forberede manden. Vi har valgt at lave det hele selv og det meste fra bunden. Her kan du se hvordan vores julefrokost menu ser ud i år. Vi har brugt rigtig mange af opskrifterne fra min julekogebog: “24 sunde juleopskrifter”, som jeg udgav sidste år i samarbejde med Unlimited Performance, og som er de opskrifter jeg deler her på bloggen frem til jul. I nogle af opskrifterne har jeg brugt lidt mere mayonnaise og lidt creme fraise (men også skyr), end der står i opskriften, for i dag behøves det ikke at være så sundt og fedtfattigt (men det er det lidt alligevel). I dag skal det bare smage ekstra godt. For mig der følelse lidt som om det er jul i dag, da vi skal holde jul i Thailand, så i aften er   dagen hvor vi får and og risalamande – jeg glæder mig 😀

Rødkål

Årets julefrokost menu:

Forret:

  • Sild med hjemmelavet karrysalat (*fra kogeboge)
  • Pil selv rejer og hjemmelavet mayonnaise
  • Fiskefilet og hjemmelavet remoulade (*fra kogebogen)

Mellemret:

  • Lun leverpostej med bacon og champignon
  • Hønsesalat med bacon (parmaskinke) og ananas (*fra kogebogen)

Hovedret:

  • Andelår
  • Flæskesteg (*fra kogebogen)
  • Hjemmelavet rødkål – denne opskrift
  • Rødkålssalat (fra kogebogen)
  • Brunede kartofler og sovs!

Dessert:

  • Risalamande med kirsebærsauce
  • Oste med garniture og hjemmelavet knækbrød (*fra kogenbogen)

*Følg med på bloggen, hvor jeg vil dele alle opskrifterne fra kogebogen

Vi håber alle vores gæster bliver mætte og glade. Jeg syntes alligelvel det ser ud af ret meget mad, når jeg lige lister det op. Men vi har faktisk forsøgt at begrænse os, for vi vil lagt heller have “lidt men godt“!

Som denne fantastiske hjemmelavede rødkål.

Hjemmelavet rødkål

Ingen and uden rødkål

Rødkål er en grøntsag, hvorfor så ikke beholde noget af dens sundhed, nu hvor der er så meget andet fedt- og sukkerholdigt julemad. En færdigkøbt rødkål er ofte fyldt med masser af sukker. Denne variant har et minimum af tilsat sukker, som kun kommer fra ribsgeléen. Rødkålen er nem at lave, det tager lidt tid, men når først den er lavet, kan den holde sig i køleskabet og varmes op lige som den købte. Rødkål er blandt andet rigtig godt til and, flæskesteg, roastbeef og frikadeller.

Lav gerne rødkålen i god tid, idet den kun bliver bedre efter et par dage i køleskabet. Den holder sig ca. 5 dage i køleskabet i en lufttæt beholder. I stedet for smør kan du også bruge en rest andefedt, det er rigtig lækkert især hvis du vil serverer rødkålen til anden juleaften.

Velbekomme

Sukkerfri rødkål

Rødkål

Det skal du bruge:

  • ½ rødkål
  • 1 spsk smør
  • 2 dl hjemmepresset æblemost eller ufiltreret æblejuice
  • 1 dl balsamicoeddike
  • 2 spsk ribsgelé
  • lidt salt

Sådan gør du:

Snit rødkålen i tynde strimler, evt. på et mandolinjern. Smelt smørren i en gryde, tilsæt kålen og lad den falde sammen. Når kålen er faldet sammen, tilsættes æblemost, balsamico og ribsgelé. Lad det simre under låg i to timer, rør i kålen med jævne mellemrum. Tilsæt mere most eller lidt vand, hvis kålen er ved at koge tør. Smag kålen til med ribsgele og salt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *